الکتروموتور تکفاز (Single-Phase Electric Motor)، به عنوان یکی از پرکاربردترین ماشینهای الکتریکی در سطح جهان، نقش محوری در تأمین نیروی محرکه لازم برای طیف وسیعی از تجهیزات، از لوازم خانگی روزمره گرفته تا ماشینآلات صنعتی سبک، ایفا میکند. ویژگی بارز این موتورها، قابلیت کارکرد با شبکه برق تکفاز متناوب (AC) استاندارد شهری (معمولاً 220 ولت) است که دسترسی آسان و عدم نیاز به زیرساختهای پیچیده برق سهفاز را به همراه دارد.

برخلاف الکتروموتورهای سهفاز که به طور ذاتی دارای گشتاور راهاندازی هستند، الکتروموتورهای تکفاز نیازمند مکانیزمهای کمکی برای غلبه بر مشکل عدم تولید میدان دوار اولیه میباشند. این ضرورت فنی، منشاء تنوع در ساختار و روشهای راهاندازی آنها شده و منجر به توسعه انواع مختلفی از این ماشینهای ارزشمند با مشخصات عملکردی متفاوت شده است. این مقاله به صورت جامع، اصول کار، انواع، کاربردها، و نکات کلیدی در انتخاب، نگهداری و عیبیابی الکتروموتورهای تکفاز را در یک فضای حرفهای و صنعتی مورد بررسی قرار میدهد.
اصول عملکرد الکتروموتور تکفاز
الکتروموتور تکفاز، عموماً از نوع القایی (آسنکرون) است و ساختار آن شامل دو بخش اصلی استاتور (بخش ثابت) و روتور (بخش گردان) میباشد که در اغلب موارد، روتور از نوع قفس سنجابی است.
ساختار و اجزای کلیدی
-
استاتور: بدنه ثابت موتور که شامل شیارهایی برای قرارگیری سیمپیچها است. سیمپیچ اصلی (Main Winding) مستقیماً به منبع برق متصل میشود.
-
روتور قفس سنجابی: بخش دوار که از تیغههای آلومینیومی یا مسی تشکیل شده و به صورت القایی، میدان مغناطیسی لازم برای حرکت را در آن ایجاد میشود.
-
سیمپیچ کمکی (Auxiliary/Start Winding): یک سیمپیچ اضافی که به صورت موازی با سیمپیچ اصلی قرار میگیرد و نقش آن ایجاد اختلاف فاز لازم برای شروع چرخش است.
-
کلید گریز از مرکز (Centrifugal Switch): در برخی از انواع موتورها برای قطع کردن سیمپیچ کمکی پس از رسیدن موتور به 75 تا 80 درصد سرعت نامی به کار میرود.
چالش عدم راهاندازی ذاتی و تئوری میدان دوگانه دوار
جریان متناوب تکفاز در سیمپیچ استاتور، به جای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار یکنواخت (مانند موتور سهفاز)، یک میدان مغناطیسی ضربانی (Pulsating Field) ایجاد میکند. بر اساس تئوری میدان دوگانه دوار (Double Revolving Field Theory)، این میدان ضربانی را میتوان به دو میدان مغناطیسی دوار با اندازه مساوی و سرعت برابر، اما در جهتهای مخالف تجزیه کرد. در حالت سکون، اثر گشتاور تولید شده توسط این دو میدان، یکدیگر را خنثی کرده و گشتاور خالص صفر است؛ به همین دلیل، الکتروموتور تکفاز فاقد گشتاور راهاندازی ذاتی است و خودبهخود روشن نمیشود.
راهکار ایجاد گشتاور اولیه
برای حل این چالش، لازم است تا یک اختلاف فاز الکتریکی/مکانیکی بین میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور و روتور ایجاد شود تا یک میدان دوار موقت تولید گردد. این امر از طریق اضافه کردن سیمپیچ کمکی به همراه یک المان تغییر دهنده فاز (مانند خازن یا ایجاد تفاوت در مقاومت سیمپیچها) محقق میشود. این مکانیزم موقت، موتور را به حرکت درآورده و پس از رسیدن به سرعت مشخص، موتور با اتکا به گشتاور تولیدی توسط سیمپیچ اصلی به کار خود ادامه میدهد.
انواع الکتروموتور تکفاز بر اساس مکانیزم راهاندازی
تنوع اصلی الکتروموتورهای تکفاز در روشی است که برای ایجاد گشتاور راهاندازی اولیه استفاده میکنند. انتخاب نوع موتور بستگی به میزان گشتاور راهاندازی مورد نیاز و ملاحظات اقتصادی دارد.
الکتروموتور القایی فاز شکسته (Split-Phase Induction Motor)
-
ساختار: از دو سیمپیچ (اصلی و کمکی) استفاده میکند. سیمپیچ کمکی از سیم نازکتر و با دور بیشتر ساخته میشود تا خاصیت مقاومتی (اهمی) بیشتری نسبت به سیمپیچ اصلی (با خاصیت سلفی) داشته باشد. این تفاوت در امپدانس، یک اختلاف فاز کوچک (حدود $30^{circ}$) در جریان دو سیمپیچ ایجاد میکند.
-
ویژگیها: گشتاور راهاندازی متوسط به پایین، راندمان نسبتاً کم.
-
کاربرد: فنها، دمندههای کوچک، ماشینهای لباسشویی، و سایر تجهیزات با نیاز به گشتاور راهاندازی پایین.
الکتروموتور خازنی (Capacitor Motors)
موتورهای خازنی پرکاربردترین نوع موتورهای تکفاز هستند و خود به چند زیرشاخه تقسیم میشوند که خازن نقش حیاتی در ایجاد اختلاف فاز $90^{circ}$ (ایدهآل برای حداکثر گشتاور) بین جریانهای سیمپیچ اصلی و کمکی را بازی میکند.
موتور با خازن استارت (Capacitor-Start Motor)
-
عملکرد: دارای یک خازن با ظرفیت بالا به صورت سری در مدار سیمپیچ کمکی است که صرفاً هنگام راهاندازی برای ایجاد گشتاور بالا فعال است. پس از رسیدن به سرعت نامی، کلید گریز از مرکز خازن و سیمپیچ کمکی را از مدار خارج میکند.
-
ویژگیها: گشتاور راهاندازی بسیار بالا (تا 200 تا 400 درصد گشتاور نامی)، اما راندمان پایین در حالت کارکرد دائم.
-
کاربرد: کمپرسورهای کوچک، پمپهای آب، تجهیزات نوار نقاله و ماشینآلاتی که برای شروع به کار به گشتاور قوی نیاز دارند.
موتور با خازن دائم کار (Permanent-Split Capacitor - PSC Motor)
-
عملکرد: دارای یک خازن با ظرفیت پایینتر است که به صورت دائم در مدار سیمپیچ کمکی باقی میماند (فاقد کلید گریز از مرکز). این خازن هم در راهاندازی و هم در حالت کار دائم فعال است.
-
ویژگیها: گشتاور راهاندازی پایین، اما راندمان و ضریب توان بالا در حالت کارکرد دائم، عملکرد آرامتر و سادهتر.
-
کاربرد: فنهای تهویه مطبوع، دمندهها، پمپهای گردش آب و تجهیزاتی که نیاز به کارکرد دائم با بارهای نسبتاً ثابت دارند.
موتور دو خازنی (Capacitor-Start Capacitor-Run Motor)
-
عملکرد: ترکیبی از دو نوع بالا. دارای دو خازن؛ یکی خازن استارت (ظرفیت بالا) که هنگام راهاندازی فعال و سپس توسط کلید گریز از مرکز قطع میشود و دیگری خازن دائم کار (ظرفیت پایین) که برای بهبود راندمان و ضریب توان در حین کارکرد در مدار باقی میماند.
-
ویژگیها: گشتاور راهاندازی بالا (مانند موتور خازن استارت) و راندمان بالا در حالت کارکرد دائم (مانند موتور خازن دائم کار). بهترین عملکرد کلی.
-
کاربرد: صنایع نیازمند گشتاور راهاندازی بالا و راندمان بالا مانند کمپرسورهای بزرگ، پمپهای صنعتی و ماشینآلات پرقدرت.
الکتروموتور با قطب چاکدار (Shaded-Pole Motor)
-
ساختار: سادهترین و ارزانترین نوع. از حلقه مسی یا آلومینیومی (Shading Coil) روی بخشی از هر قطب استاتور استفاده میشود که جریان القایی در آن، یک تأخیر فاز ایجاد کرده و میدان دوار ضعیفی را به وجود میآورد.
-
ویژگیها: فاقد سیمپیچ کمکی یا کلید گریز از مرکز. گشتاور راهاندازی بسیار ضعیف و راندمان پایین.
-
کاربرد: فنهای کوچک، سشوار، پمپهای تخلیه کوچک و اسباببازیها.
انتخاب و نصب الکتروموتور تکفاز در محیطهای صنعتی
انتخاب صحیح یک الکتروموتور تکفاز برای تضمین عملکرد بهینه، افزایش عمر مفید و کاهش هزینههای عملیاتی در محیطهای صنعتی و نیمهصنعتی بسیار حیاتی است.
پارامترهای فنی کلیدی برای انتخاب
-
توان (Power): بر حسب اسب بخار (HP) یا کیلووات (kW). موتور باید توان کافی برای غلبه بر بار و شرایط راهاندازی را داشته باشد. در موتورهای تکفاز، توانهای رایج عموماً زیر 10 اسب بخار است.
-
سرعت نامی (Rated Speed - RPM): تعداد دور در دقیقه. سرعت نامی با فرکانس شبکه و تعداد قطبهای موتور رابطه مستقیم دارد.
-
گشتاور راهاندازی (Starting Torque): نیاز به گشتاور راهاندازی تعیینکننده نوع موتور خازنی یا فاز شکسته است. بارهایی مانند پمپها و کمپرسورها نیاز به گشتاور بالا دارند.
-
سرویس فاکتور (Service Factor - SF): ضریبی که نشان میدهد موتور میتواند به صورت موقت و با اطمینان، چه مقدار اضافه بار (Beyond Nameplate Rating) را تحمل کند. (معمولاً 1.15)
-
درجه حفاظت (IP Rating): میزان مقاومت موتور در برابر نفوذ گرد و غبار و آب، که برای محیطهای صنعتی (مانند IP55 برای محیطهای مرطوب یا پر گرد و غبار) بسیار مهم است.
-
نوع پوسته: پوسته چدنی برای مقاومت بالا در برابر خوردگی و تنشهای مکانیکی، و پوسته آلومینیومی برای وزن کمتر و دفع حرارت بهتر (در دماهای پایینتر).
- شنبه ۰۱ آذر ۰۴ | ۱۲:۰۵
- ۲ بازديد
- ۰ نظر
نمايندگي الکتروموتور چيني
نحوه انتخاب الکتروموتور سه فاز مناسب
کنترل سرعت الکتروموتور سه فاز با اينورتر
مزاياي الکتروموتور سه فاز و نگهداري از ان
آيا قيمت پايينتر الکتروموتور سه فاز به معني کيفيت پايينتر است؟
هر آنچه که نياز است در مورد الکتروموتور تک فاز بدانيد
بررسي جزئيات AC و DC انواع الكتروموتور و موارد استفاده آن ها